Jak przygotować rower na zimę?

Okres jesienno-zimowy to moment, który dzieli rowerzystów. Zdecydowana większość chowa swój pojazd w bezpieczne miejsce, by poczekał do wiosny. Istnieje jednak coraz większa grupa osób, które uważają, ze sezon rowerowy nigdy się nie kończy, wystarczy tylko przystosować swój jednoślad do nowej sytuacji. Niezależnie od tego, do której grupy należysz, znajdziesz tutaj garść przydatnych informacji, które pomogą Ci zadbać o swój pojazd.

Bezpieczne przechowywanie roweru

W jakim miejscu zostawić go na zimę?

Pierwszą rzeczą, nad którą musisz się zastanowić, jest miejsce, w którym umieścisz swój jednoślad. Najlepsze jest oczywiście wnętrze Twojego mieszkania. Jest w nim ciepło, sucho, a jednoślad przez cały czas pozostanie na wyciągnięcie ręki. Niestety, niewiele osób może pozwolić sobie na przeznaczenie domowej przestrzeni na przechowywanie roweru. Właśnie dlatego jest on bardzo często umieszczany w piwnicy lub na balkonie.

Jeśli chcesz umieścić jednoślad w piwnicy, musisz pamiętać, że najwięcej rowerów jest kradzionych właśnie z tego miejsca. Umieszczając go tam, zwróć szczególną uwagę na jego bezpieczeństwo. Najważniejszym elementem wyposażenia bezpiecznej piwnicy powinny być solidne drzwi z wysokiej jakości zamkiem. Rower można zabezpieczyć także przypinając go blokadą.

Najgorszym, popularnym miejscem, w którym umieszcza się jednoślad, jest balkon, sprawia on, że rower jest narażony na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Nawet jeśli zostanie okryty pokrowcem, będzie miał kontakt z wilgocią sprzyjającą powstawaniu rdzy. Na balkonie będzie wystawiony również na mrozy.

Warto pamiętać, że otwierane są specjalne przechowalnie dla rowerów. Dzięki nim można, w przystępnej cenie, przechować jednoślad w czasie, gdy nie będziemy z niego korzystać.

Jak odpowiednio konserwować pojazd?

O jednoślad trzeba dbać nawet wtedy, gdy nie jest używany. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się pewne usterki. Chcąc temu zapobiec, należy go oczyścić i przygotować do bezpiecznego oczekiwania na kolejny sezon. Cały proces powinien być rozpoczęty starannym umyciem pojazdu, usunięciem resztek poprzyklejanego błota oraz innego rodzaju zanieczyszczeń. Wykorzystując specjalistyczne środki lub zwykły płyn do naczyń, można z łatwością usunąć wszelkie tłuste plamy.

Następnym czyszczonym elementem powinien być łańcuch. Odpowiednia pielęgnacja pomoże uchronić go przed rdzą, tym samym wydłużając jego żywotność. Pracę zaczyna się od wyczyszczenia go przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej lub innego środka tego typu. Następnym krokiem powinno być nałożenie smaru, po kropelce na każde ogniwo.

Zadbać trzeba także o opony. Nie można o tym zapominać zwłaszcza, gdy rower jest zostawiony w chłodnym miejscu. Ciśnienie w oponach powinno mieć maksymalną, zalecaną przez producenta wartość, ponieważ zimą powietrze zmniejsza swoją objętość. Ten zabieg pozwoli uchronić opony przed zniekształceniem.

Osoby, które nie chcą samodzielnie wykonywać prac konserwacyjnych, mogą skorzystać z serwisu rowerowego.

Całoroczna jazda na rowerze

Jeśli chcesz korzystać z pojazdu w okresie zimowym, musisz pamiętać, że trzeba go do tego specjalnie przystosować, pamiętając o śniegu i błocie zalegającym na ulicach, a także soli, która może stać się przyczyną powstawania rdzy. Stosując kilka prostych zabiegów można odpowiednio zabezpieczyć pojazd.

Najważniejsze jest zadbanie o łańcuch i zębatki. Trzeba zapewnić im ochronę przed powstawaniem rdzy. Żeby zabezpieczyć łańcuch, należy możliwie często przecierać go szmatką nasączoną benzyną.

Konieczne jest także zwrócenie uwagi na hamulce. W niskich temperaturach nie będą działały tak efektywnie, dlatego trzeba upewnić się, że są w dobrym stanie. Można np. nasmarować linki smarem lub wymienić je na nowe.

Szykując się do zimowej jazdy, trzeba zadbać o opony, które pozwolą uzyskać jak najlepszą przyczepność. Ze względu na to, że zimą będą pracowały w bardzo ciężkich warunkach, warto wybrać takie, których nie będzie szkoda jeśli się zniszczą. Szczególnie polecane są modele wyposażone w gęsty, terenowy bieżnik. Bardzo dobrym pomysłem będzie także stosowanie mniejszego ciśnienia, które przełoży się na znaczne zwiększenie przyczepności.

Konstrukcja roweru wykorzystywanego zimą powinna być jak najprostsza, a co za tym idzie, bezawaryjna. Z tego powodu polecamy np. zastąpienie amortyzatora, który w takich warunkach można bardzo łatwo uszkodzić, sztywnym widelcem.

Dla własnego komfortu należy wyposażyć swój jednoślad w błotniki. Wiele osób nie przepada za ich stosowaniem, jednak w okresie zimowym, warto przemyśleć swoje podejście. Poruszanie się po wilgotnej nawierzchni pokrytej błotem pośniegowym, solą i piaskiem bardzo szybko będzie prowadziło do doszczętnego poplamienia odzieży na plecach. Najlepiej sprawdzą się szerokie błotniki, montowane nieco wyżej, by warstwa śniegu nie zapychała przestrzeni między nimi, a kołami.

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na całoroczną jazdę, czy wolisz zimą zostawić rower w bezpiecznym miejscu, warto włożyć trochę wysiłku, by odpowiednio przygotować go na okres jesienno-zimowy. Im dokładniej zadbasz o swój jednoślad, tym dłużej i lepiej będzie Ci służył.